Twee gouden tips voor een post lockdown CrossFit kickstart zonder frustratie.

Het is echt niet verkeerd om doelen te stellen zodra je weer voor het eerst naar de gym mag. Echter, te veel focus hierop kan het plezier tijdens een CrossFit training aardig de kop in drukken. Vooral als je al een tijdje nauwelijks meer hebt gesport.

Dit blog is geschreven door Willem Peters van Primal. Primal gelooft dat het onderhouden van een gezonde levensstijl leuk en toegankelijk is. Ga voor meer informatie naar www.primal.nl

Tip 1: Focus op het proces.

Focus daarom op het proces in plaats van het doel. Met het proces bedoel ik de trainingen. Bepaal hoe vaak je wekelijks wilt trainen en begin met het afchecken daarvan. Het kan erg prettig werken om dit ook daadwerkelijk te doen. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld dit blaadje op je koelkast hangen of een dagboek, habit checker of excel bestand gebruiken. Whatever works for you. 

Het belangrijkste element hierbij is om vast te houden aan deze regelmaat. In alle jaren die ik inmiddels als BJJ en CrossFit coach werkzaam ben geweest, is mij op het gebied van progressie één ding heel duidelijk geworden. De beste oefening die er is om fit te worden, is het niet missen van workouts. 

Maak er een gewoonte van dat je wekelijks naar de gym gaat. Plan je gym bezoeken en plan andere activiteiten daaromheen. Is het toch een dag of week niet gelukt om een vinkje te kunnen zetten? Schouders ophalen, niet erg vinden, eerstvolgende keer weer inplannen en gewoon gaan. Je bent immers vinkjes aan het verzamelen, remember?! 

“The challenge for anyone interested in making progress is to simultaneously have (1) the confidence to go after what you want, (2) the humility to accept who you are right now and (3) the willingness to build skills that bridge the gap between 1 and 2.”

Tip 2: Erkennen, vertrouwen en loslaten.

  • Ja, je 1 RM deadlift is er waarschijnlijk op achteruit gegaan. 
  • Ja, je lijkt een acute covid aanval te krijgen na de warming up.
  • Ja, tijdens de WOD zie je het leven aan je voorbij flitsen.  

Het kan confronterend zijn wanneer je merkt dat je fitheid achteruit is gegaan ten opzichte van hoe die was voor de lockdown. Balen mag ook. Ga je het baal gevoel proberen te negeren of onderdrukken dan ben je aan het solliciteren voor het volgende niveau; fulltime frustratie. 

Je hier heel druk om maken kan er dus voor zorgen dat je gefrustreerd wordt, waardoor het plezier eruit gaat, waardoor je met een lelijk gezicht rondloopt, waardoor mensen liever 3 meter in plaats van 1,5 meter afstand van je houden, waardoor… Je snapt het vast wel, dit wordt geen happy end.

Pas onderstaande stappen toe om frustratie uit te sluiten.

  1. Erken dat je fitness level niet meer is wat het een tijd geleden was. Erken ook dat dit een duidelijk aanwijsbare reden heeft. Heel Nederland is voor een lange tijd tot stilstand gebracht door een pandemie. Je mag het daar best wel even moeilijk mee hebben gehad. 
  2. Vertrouw erop dat wanneer je de sportsessies blijft afchecken (#tip1), je conditie ook weer op niveau zal komen. Het gaat dus niet vanzelf, maar tegelijkertijd is het ook geen hogere wiskunde. Just keep hammering. 
  3. Laat los waar je het meest aan vastklampt, namelijk hoe het was voor de lockdown. Als je de  gedachten daarover heel belangrijk maakt dan leef je constant in de verleden tijd. Omarm de werkelijkheid, je hebt het zwaar of baalt en that’s it. Trek een glad jasje aan en laat het van je afglijden. 

Newborn Primate Program

De basis voor elke beginnende CrossFitter.

Delen mag altijd!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Oh yeah!

There's more

wist je dat

Kleding en fitness twee totaal verschillende werelden zijn.

Daarom is To-Impress onze partner op heb gebied van kleding en merchandise.