CrossFit

Primal Performance is een officiële CrossFit affiliate. Sinds augustus 2014 staan wij geregistreerd als CrossFit Weert.

eigenschappen

Wat is CrossFit?

CrossFit is een functionele, intensieve en gevarieerde manier van bewegen. Het doel is niet om de beste te worden in één specifiek onderdeel zoals bijvoorbeeld een gewichtheffer of een marathonloper.

Het doel is juist om goed te worden in alle conditionele eigenschappen; denk aan kracht, power, uithoudingsvermogen, flexibiliteit, coördinatie, behendigheid, snelheid en balans. Een CrossFitter is een specialist in niet specialiseren.

Kracht, techniek & WOD

Hoe is een CrossFit les opgebouwd?

Elke les bestaat uit een warming up, een kracht en techniek onderdeel en een workout of the day (WOD). Door regelmatige kracht en techniek training ben je uiteindelijk in staat om de intensiteit in de WODs te verhogen en tegelijkertijd de kans op blessures te minimaliseren.

Het resultaat hiervan merk je niet alleen in je trainingen, maar ook in het dagelijks leven.

En dames... Schrik niet van het woord krachttraining. Het doel is om je sterker te maken en niet om een bodybuilder te creëren. 

Heb je een vraag?

workout of the day

Wat is een WOD?

Elke training bevat een workout of the day, in de CrossFit wereld bekend als een WOD. Deze WOD’s zijn gegarandeerd uitdagend en vragen dan ook om doorzettingsvermogen. 

De WOD’s zijn nagenoeg geen enkele training hetzelfde en bestaan uit een variatie-, of een combinatie van 3 domeinen.

  • Gewichtheffen; alle oefeningen waarbij je een extern gewicht gebruikt zoals bijvoorbeeld een halterstang, kettlebell of medicijnbal
  • Gymnastics; oefeningen waarbij gebruik wordt gemaakt van het eigen lichaamsgewicht zoals push ups, pull ups en handstanden
  • Cardio en atletiek onderdelen; zowel anaeroob (kort en intens) als aeroob (langdurig en relatief rustig), denk hierbij aan hardlopen, roeien en fietsen

Is CrossFit iets voor mij?

Jazeker!

Jouw behoeftes en die van een Olympische atleet verschillen van niveau, niet van soort.

Meer kracht, power, uithoudingsvermogen, flexibiliteit, coördinatie, behendigheid, snelheid en balans zijn belangrijk voor zowel ’s werelds beste atleet als voor onze grootouders.

Natuurlijk kan niet iedereen met hetzelfde gewicht belast worden. Doormiddel van progressies (moeilijkere varianten) en regressies (makkelijkere varianten) kun jij op jouw eigen niveau effectief trainen.

Fitter, gezonder en krachtiger

Hoe merk ik resultaat?

Iedereen houdt zijn of haar resultaten bij in een schrift. Denk hierbij aan de tijd, het gewicht, de afstand of het aantal herhalingen behaald in een WOD.

Ook wordt er gebruik gemaakt van benchmark (ijkpunt) WOD’s welke om de zoveel tijd terugkeren. Door het structureel bijhouden van je resultaten krijg je inzicht in je vorderingen en wordt duidelijk in welke onderdelen je goed bent en welke nog wat meer oefening en training vergen.

Afhankelijk van je doelen biedt de spiegel, de weegschaal of je gevoel ook waardevolle feedback. Je merkt al gauw dat je er na verloop van tijd niet alleen fitter uit ziet, maar je ook gezonder en krachtiger voelt.

Starten met CrossFIt?

Meld je vandaag nog aan.

Alle beginnende CrossFitters dienen het Newborn Primate Program (NPP) te doorlopen. Meer info hierover lees je hieronder.

Interesse? Meld je dan alvast aan voor de NPP-wachtlijst. Dit is geheel vrijblijvend, je kunt altijd nog "nee" zeggen.




6 CrossFit basis lessen

Newborn Primate Program

Het Newborn Primate Program is ons CrossFit programma dat iedere beginnende CrossFitter dient te doorlopen, ongeacht zijn of haar trainingsniveau. Het programma bestaat uit totaal 6 CrossFit basis lessen. Hierin maak je kennis met onder andere:

  • De CrossFit filosofie
  • De basisbewegingen
  • Verschillende soorten WODs
Ja gaaf, ik doe mee!

De CrossFit filosofie bij ons

Get to know us.

CrossFit wordt bij elke sportschool anders uitgedragen. Zo hebben wij er ook een eigen visie op. Om je dit duidelijk te maken starten we elke les van het Newborn Primate Program met een inleiding waarin we kort achtergrondinformatie geven over onder andere:

  • CrossFit en de Primal manier van trainen
  • Functionele bewegingen
  • Conditie en fitheid/fitness
  • Voeding en suppletie

Ben maar niet bang… Je hoeft van ons geen examen af te leggen. Het doel is dat je aan het einde van het Newborn Primate Program begrijpt wat CrossFit is en hoe we bij Primal hier invulling aan geven. 

11 Basisbewegingen

Get to know them.

In ons programma kennen we 11 basisbewegingen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de air squat, deadlift of shoulder press. Na de inleiding besteden we veel tijd aan de oefening en verfijning van de techniek van deze basisbewegingen.

Omdat de groep uit maximaal 10 personen bestaat krijgt iedereen individueel veel feedback en tips om zijn of haar techniek te verbeteren.

In het reguliere lesprogramma komen de basisbewegingen veelvuldig aan bod en blijven we nog altijd focussen op techniek. We verwachten dus niet dat je na deze 6 lessen alles tip top beheerst. De ervaring blijkt echter dat het Newborn Primate Program je enorm helpt om naderhand soepel in te stromen bij de reguliere lessen. 

AMRAP, EMOM, CHIPPER, HEROWOD

Verschillende soorten WODs

In CrossFit kennen we veel verschillende soorten WODs en afkortingen. Workouts als een AMRAP, rounds for time en EMOM zijn welbekend binnen de CrossFit wereld.

In het Newborn Primate Program ga je verschillende workouts aan den lijve ondervinden.

Hierdoor maak je niet alleen kennis met verschillende trainingsvormen, maar ervaar je ook de stimulerende werking die een groep met zich meebrengt.

Meld mij aan!

Het Newborn Primate Program is een ideale kennismaking met CrossFit en creëert een fijne basis voor deelname aan het reguliere lesprogramma.