To KETO or not to KETO – De pro's en con's van een ketogeen dieet

Binnen de sportwereld is het ketogen dieet een veel besproken onderwerp. Enerzijds zijn er voorstanders die gezworen keto zijn en blijven. Anderzijds is er een grote groep mensen die het ketogeen dieet volledig afschieten omwille van onder andere gezondheidsredenen en de negatieve invloed die het zou hebben op (sport)prestaties.

Omdat wij regelmatig vragen krijgen over dit onderwerp vonden we het tijd om het onderwerp eens onder de loep te nemen. 

Grote hoeveelheden vezels en groente en een gebalanceerde vetinname

In de basis is een ketogeen dieet niet ongezond. Voor sommige doelgroepen kan het zelfs gezond zijn, zoals bijvoorbeeld voor mensen met diabetes, epilepsie of extreme migraine, of ouderen met het risico op alzheimer. Een goed samengesteld ketodieet bevat namelijk nog altijd grote hoeveelheden vezels en groente en een gebalanceerde vetinname. 

Wat is een ketogeen dieet eigenlijk?

Een ketogeen dieet is een koolhydraatarm dieet. De hoeveelheid koolhydraten in een ketogeen dieet ligt gemiddeld rond de 20 tot 50 gram per dag (voor sommige mensen ligt dit hoger). Er is hiermee een schaarsheid aan glucose (de afgebroken vorm van koolhydraten) in het voedingspatroon, waardoor het lichaam start met het omzetten van vetzuren in ketonen. In nagenoeg het hele lichaam kan glucose als brandstof vervangen worden door ketonen.

Om het lichaam daadwerkelijk in ketose te laten komen, dien je gemiddeld 48 uur een ketogeen dieet aan te houden. In sommige gevallen ervaren mensen gedurende de eerste 2-5 dagen een ketokoorts. Dit is een staat waarin mensen zich extreem slaperig, duf en sloom voelen.

De voordelen van ketogeen diëten

Een ketogeen dieet is een van de meest verzadigende diëten die er zijn. Bij enorm veel mensen lijkt het ketogeen dieet honger te onderdrukken, wat voordelig kan zijn bij mensen met een grote eetlust of mensen met een groter risico op overgewicht.

Ook zijn ketogene diëten heel effectief in het verminderen van ontstekingsreacties in het lichaam. Een belangrijke indicatie voor sporters is dat een ketogeen dieet spiergroei kan bevorderen vanwege een verbetert spierherstel. Ook kan het dieet voordelig zijn voor mensen die een lage koolhydraattolerantie hebben.

Omdat je tijdens een ketogeen dieet minder vocht vasthoudt zie je er vaak droger uit. Afhankelijk van je doelen kan dit ook nog een esthetisch voordeel zijn.

Interesse om door te pakken?

De eerste stap hoeft niet groot te zijn. Maak kennis met B2M door een vrijblijvende afspraak in te plannen.

Neem contact op

De nadelen van een ketogeen dieet

Het grootste nadeel van een ketogeen dieet zijn de beperkingen die het dieet je oplegt. Voor mensen die veel buitenshuis eten of vaak reizen (privé of zakelijk), is een ketogeen dieet bijzonder moeilijk aan te houden (lees: geen all you can eat sushi meer!). Het dieet is absoluut niet geschikt voor intensieve duursporten.

Ook bij explosieve sporten, zoals onder andere CrossFit en vechtsport, is een ketogeen dieet bijzonder moeilijk om toe te passen. Het lichaam is namelijk gewend aan het gebruiken van koolhydraten voor explosieve energievoorziening.

Dit blog is geschreven door Ben Mengelers en Mindy Thoolen van B2M, specialisten in voeding, sport en coaching. Ga voor meer informatie naar www.B2M.nu.

Geplaatst: 21 september 2018
Categorie: