Hoe Blijf Jij Altijd Maar Gemotiveerd?

Altijd gemotiveerd zijn om een gezonde levensstijl te behouden is voor de meeste mensen erg lastig. Ga eens na of je in jouw omgeving iemand kent die altijd gemotiveerd is om op tijd z’n bed in te duiken, om een gezonde maaltijd te koken of naar de gym te gaan om te gaan trainen. 

Ken jij iemand? Waarschijnlijk niet. Of ben jij zo iemand? Dan ben je een uitzondering op de regel, of maak je een grapje.

80-20 verhouding

Die periode waarin je motivatie lijkt te zijn weggekropen achter de bank onder een dikke laag stof

Het is daarom ook niet de kunst om altijd gemotiveerd proberen te zijn. Je wilt er naar streven om het grootste gedeelte van de tijd gemotiveerd te zijn. Laten we voor het gemak de 80-20 verhouding aanhouden; 80% van de tijd gemotiveerd zijn, 20% van de tijd zoeken naar je motivatie achter de bank en terwijl je een zak chips en wijntje naar binnen werkt met je voeten op tafel.

De boel de boel laten!

De vorige alinea is direct één van de beste antwoorden op de vraag in de titel. Je blijft gemotiveerd door jezelf op termijn ook af toe periodes of korte momenten te gunnen waarin je de boel ontzettend de boel laat. Juist door de boog af en toe van spanning te halen, is het makkelijker om deze weer op spanning te brengen en door te gaan. Logisch, toch?

Dubbel zo gemotiveerd starten op de sportschool

Stel je voor, je hebt een gigantisch drukke periode op je werk (…puur hypothetisch 😉). Je bent accountant en aan het einde van elk kwartaal is het elke keer weer raak. Je hele klantenbestand trekt op hetzelfde moment aan de bel voor de BTW-aangifte.

Je maakt dagelijks overuren en ondertussen begint er een gevoel van onbehagen op te komen om dat je omdat je eigenlijk om half 8 ’s avonds in de gym had afgesproken. En eigenlijk niet eens om dat je daar nou echt zin in hebt, nee voornamelijk omdat je het als een verplichting ziet om te gaan.

Je zou namelijk liever nog even doorwerken en daarna direct je bed in duiken. Dit is een uitgelezen moment om jezelf even wat rust te gunnen en te accepteren dat het nou eenmaal niet allemaal tegelijk kan. Het zou dus best een goede optie zijn om deze week even hard door te werken en de volgende week dubbel zo gemotiveerd starten op de sportschool.

Motivatie problemen?

Ben jij je motivatie kwijt en wil je hier onder begeleiding verandering in brengen? Maak een vrijblijvende afspraak bij B2M.

Neem contact op!

Gun jezelf iets lekkers op zijn tijd

Je kent wellicht ook wel het gezegde over verboden vruchten. Verbied een kind om te gaan snoepen en zodra je de andere kant op kijkt… snoepkast geplunderd. Daar willen we je wel even een geheimpje over vertellen. Zo werkt het niet alleen bij kinderen.

Iedereen heeft ergens een zwakte voor (bij Mindy is dat chocolade en Ben houdt van zijn doritos nacho cheese, ow en sushi gaat er ook behoorlijk goed in op zijn tijd). Als je jezelf continu dingen blijft ontzeggen, groeit de drang om ze te pakken meestal exponentieel. Dag 1 is er niets aan de hand, dag 2 gaat het ook nog goed, maar ergens rond dag 5 of 6 ben je er even helemaal klaar mee.

Daarom zeggen wij altijd: gun jezelf iets lekkers op zijn tijd. Voor de één is dat af en toe een hapje van het frikadellenbroodje van zijn partner, voor de ander is het 1 keer in de week een reepje Tony’s caramel zeezout. Zolang je de overige tijd je motivatie daardoor juist weet vast te houden, zit je goed.

De conclusie?

Je blijft gemotiveerd door niet (altijd) te streng voor jezelf te zijn. Als je een bepaalde doelstelling voor ogen hebt en je al 2 maanden loopt te sukkelen zonder echt te starten, dan is een schop onder je kont wel aan te raden. Anderzijds, wanneer je altijd alleen maar streng bent voor jezelf dan komt er voor veel mensen meestal ook een moment dat je het echt niet meer volhoudt en er helemaal klaar mee bent.

Geheimpje… ook achter onze bank ligt een dikke laag stof 😉.

Dit blog is geschreven door Ben Mengelers en Mindy Thoolen van B2M, specialisten in voeding, sport en coaching. Ga voor meer informatie naar www.B2M.nu.

Geplaatst: 21 september 2018
Categorie: